Tuesday, January 26, 2010

sila komen
http://eprints.um.edu.my/771/1/51-56_(4-13).pdf
dari universiti malaya

4 comments:

  1. assalamualaikum,
    ca zalena, saya bersetuju penggunaan komputer dalam pengajaran dan pembelajaran matematik. Ianya dapat mmeperkayakan lagi tajuk yang diajar. Penggunaan komputer dalam pengajaran dan pembelajaran bukan setakat boleh memperbaiki kualiti pengajaran matematik malah penggunaan komputer boleh juga merubah kepentingan sesuatu tajuk dalam silibus matematik.Dengan adanya e-matematik, ianya dapat membantu pelajar memahami konsep dan prinsip matematik dengan mudah dan berkesan.

    ReplyDelete
  2. penggunaan komputer dalam p&p sangat membantu pelajar. nota dalam bentuk e-learning sangat membantu. penggunaan e-learning membantu mengorganisasi dalam bentuk elektronik contohnya nota, tutorial dan latihan. nota dalam modul interaktif ini memberi kesan kepada modul latihan di dalam portal dengan soalan yang lebih mencabar dan susah dari nota yang disediakan. pembelajaran dalam bentuk ini menyediakan fungsi dan cara yang lebih baik untuk memberi kesan yang paling minimum kepada pelajar.

    ReplyDelete
  3. Kajian ini mencadangkan teknik automasi dalam e-pembelajaran modul matematik bagi silibus Kokurikulum Bersepadu Sekolah Menengah (KBSM). Teknik ini diaplikasikan di dalam modul nota matematik. Tujuannya adalah untuk memenuhi keperluan negara yang memerlukan para pelajar pada masa akan datang yang lebih berkualiti. Soalan latihan yang ditanya kepada pelajar perlu lebih komplikasi supaya nota interaktif yang disediakan di dalam pakej ini hanya menjadi bahan rujukan sahaja kepada pelajar. Teknik automasi ini bukan sahaja mampu memberi jawapan kepada soalan yang diberi tetapi menyediakan jalan kerjanya sekali, yang merupakan teknik menjawab soalan matematik di dalam peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM).
    Untuk menjadikan portal atau e-pembelajaran ini lebih berkesan dan mempunyai kepentingan kepada pelajar maka penekanan kepada nota diberikan, dengan nota interaktif diperkenalkan di dalam e-pembelajaran. Modul nota interaktif ini akan memberi kesan kepada modul latihan di dalam portal dengan soalan yang diberikan perlulah lebih susah daripada nota yang disediakan. Teknik ini akan diperlanjutkan dengan mengambil kira faktor penggunaan teks di dalam memberikan soalan. Ini akan melibatkan penggunaan teknologi kepintaran buatan. Apabila ia telah dilaksanakan, maka keseluruhan bab di dalam sukatan matapelajaran matematik ini dapat diimplementasikan secara menyeluruh.

    ReplyDelete
  4. modul ini sangat bersesuiaan dalam melahirkan pelajar yang berkualiti. punca pelajar lemah dan tidak minat dalam bidang matematik adalah kerana guru tidak dapat memberi pengajaran yang menyeronokkan dan berkesan kerana kurang daya kreativiti. oleh itu dengna penggunaan komputer ia boleh memperbaiki kualiti pengajaran matematik. ini kerana perisiaan dalam komputer membnatu pelajar memahami konsep dan prinsip matematik dengan mudah dan berkesan. dalam e-pembelajaran pelajar dapat memperoleh jawapan bersama jalan kerjanya sekali yang dikawal oleh sistem dengan menggunakan teknik automasi. dengan itu pelajar dapat jawapan tanpa menunggu dengan lama.

    ReplyDelete